Uutiset

Maru Betoonitööd rakentaa Rail Baltican ratalinjalle Raplamaalle tunneli-rakenteita ja kahta uutta rautatiesiltaa

Tunneli-rakenteet Raplamaan I ja II vaiheessa

Tämän vuoden alusta lähtien olemme työskennelleet Rail Baltican ratalinjalla Raplamaalla, missä rakennamme pääurakoitsija Verstonille tunneli-rakenteita Raplamaa I ja II vaiheen osuudella Kohilan ja Raplan alueilla. Urakkamme sisältää 41 tunneli-rakennetta, joiden kokonaispituus on 840 metriä ja betonimäärä noin 3000 m³. Rakentamiseen sisältyy noin 12 600 m² muottipintaa ja noin 400 tonnia raudoitusterästä. Valtaosa töistä valmistuu kuluvan vuoden aikana; seitsemän tunnelin rakentaminen jatkuu ensi vuoden puolelle.

Tunneli-rakenteet toimivat teräsbetonisina eläinkäytävinä, jotka mahdollistavat veden, maaston ja eläinten turvallisen kulun radan alitse. Ne vähentävät ratalinjan aiheuttamaa maiseman pirstoutumista ja turvaavat eläinten luonnolliset liikkumisreitit. Rail Baltica yhdistää Viron Eurooppaan, mutta samalla on tärkeää, että ratalinja auttaa yhdistämään myös Viron omia luonnonympäristöjä.

Uudet rautatiesillat: Pureva ja Tamme

Hiliskesästä alkaen olemme tehneet yhteistyötä myös Järelpinge Inseneribüroon kanssa samalla osuudella. Heidän tilauksestaan rakennamme kaksi uutta rautatiesiltaa: Pureva ja Tamme.

Tammen silta on Maru Betoonitöödille tuttu rakenneratkaisu — kyseessä on rakenteeltaan tunneli-tyyppinen liikenneaukko Rail Baltican ratalinjalla. Rakennemäärät ovat noin 400 m³ betonia, 1000 m² muottipintaa sekä noin 50 tonnia raudoitusterästä.

Pureva – Maru Betoonitöödin pisin ja erityisin rautatiesilta

Purevan silta on monella tapaa merkittävä hanke. Kyseessä on meille ensimmäinen varsinainen rautatiesilta, jonka yli tulee kulkemaan Edelaraudteen junaliikenne Rail Baltican pääradan yläpuolella — siis rautatien ylittävä rautatiesilta. Rakennettava silta on myös Maru Betoonitöödin tähän mennessä pisin: pituus 105 metriä, yli 1100 m³ betonia, lähes 3000 m² muottipintaa ja noin 200 tonnia raudoitusterästä. Aloitimme työt elokuussa ja sillan kansilaatan paikallavalu on suunniteltu tehtäväksi marraskuun lopussa.